Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią kluczowy filar polskiej gospodarki. Aby stawiać czoła globalnej konkurencji, potrzebują skutecznych narzędzi promocyjnych, które pozwolą im na zdobycie nowych rynków i konsumentów. Dlatego powstało działanie „Promocja marki innowacyjnych MŚP FENG 2.25”, dzięki któremu Innowacyjne MŚP mogą uzyskać dofinansowanie na swoje działania. Nabór wniosków odbędzie się w terminie 16 października – 30 listopada 2023 r. Instytucją finansującą jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Cele działania

„Promocja marki innowacyjnych MŚP FENG 2.25” nie jest przypadkową inicjatywą. Jej głównym celem jest umożliwienie polskim MŚP skutecznego wchodzenia na rynki zagraniczne oraz promowanie ich jako reprezentantów nowoczesnej, innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki Polski.

Kluczowe cele:

Internacjonalizacja przedsiębiorstw: Nie chodzi tu jedynie o zdobywanie nowych klientów za granicą, ale także o zrozumienie i dostosowanie się do różnych kultur biznesowych.

Dostęp do nowych, zarówno tradycyjnych jak i innowacyjnych rynków: Wsparcie w poszukiwaniu nisz rynkowych, które najlepiej odpowiadają profilowi danego przedsiębiorstwa.

Dostosowywanie oferty: Zrozumienie specyfiki różnych rynków i dostosowywanie produktów oraz usług do lokalnych potrzeb, oczekiwań, specyfiki konkretnych rynków oraz segmentów klientów.

Do kogo kierowane jest wsparcie?

Korzystać z programu Promocja marki innowacyjnych MŚP FENG 2.25 mogą przedsiębiorstwa z różnych regionów Polski. Aby kwalifikować się do wsparcia, firmy muszą spełnić określone kryteria, w tym:

✅ Brać udział jako wystawca w odpowiednich targach branżowych

✅ Odpowiadać tematyce wybranego wydarzenia targowego, które ma kluczowe znaczenie dla sektora

✅ Należeć do jednego z sektorów gospodarki określonych w ogłoszeniu o naborze:

🔹 Sektor medyczny i farmaceutyczny

🔹 Sektor budowy i wykańczania budowli

🔹 Sektor elektroniki profesjonalnej, mikroelektroniki i fotoniki

🔹 Sektor zielonych technologii (w tym OZE, GOZ)

🔹 Sektor IT/ICT

🔹 Sektor przemysłu kreatywnego

🔹 Sektor kosmetyczny

🔹 Sektor maszyn i urządzeń

🔹 Sektor meblarski

🔹 Sektor motoryzacyjny

🔹 Sektor pojazdów szynowych

🔹 Sektor statków specjalistycznych, jachtów i łodzi

🔹 Sektor wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa i towarów podwójnego zastosowania

🔹 Sektor lotniczo-kosmiczny

🔹 Sektor spożywczy


100 tys. złotych na Rozwój Małych Gospodarstw 2023 ➡️Dowiedz się więcej⬅️


Jakie działania kwalifikują się do wsparcia?

W ramach programu można uzyskać środki na:

✅ Prezentowanie oferty przedsiębiorcy na targach przy wykorzystaniu stoiska narodowego jako ekspozytora;

✅ Organizowanie wyjazdów biznesowych, mających na celu spotkania z przyszłymi partnerami handlowymi, które mogą być łączone z obecnością przedsiębiorcy na targach jako odwiedzającego czy uczestnictwem w specjalistycznych konferencjach podczas trwania wyjazdu;

✅ Akcje reklamowe i marketingowe.

Jaka wysokość dofinansowania?

Maksymalny poziom dofinansowania projektu określono na 50% kosztów kwalifikowanych, przy czym nie określa się minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych do wsparcia.

W tym naborze, na dofinansowanie projektów przewidziano pulę 155 milionów złotych.

Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania w ramach „Promocja marki innowacyjnych MŚP FENG 2.25”?

✅ koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas uczestnictwa przedsiębiorstwa w danych targach lub danej wystawie, tj:

🔹 opłaty za miejsce ekspozycyjne;

🔹 koszty związane z projektowaniem, tworzeniem lub zakupem indywidualnych elementów stoiska albo opłatami za wynajem zabudowy stoiskowej;

🔹 zakup i montaż stałych dekoracji na miejscu ekspozycyjnym, które odzwierciedlają wizualne założenia Polskiej Marki Gospodarczej;

🔹 przewóz i ubezpieczenie zabudowy stoiska lub jego części;

🔹 opłaty za wynajem sprzętu niezbędnego do zaprezentowania produktów lub usług na stoisku;

🔹 zarządzanie stoiskiem, w tym tłumaczenie w trakcie prezentacji, koszty związane z mediami oraz wydatki na usuwanie odpadów powstałych podczas demontażu ekspozycji.

✅ koszty podróży służbowych pracowników uczestniczących w targach lub misjach gospodarczych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;

🔹 diety pracowników;

🔹 ubezpieczenie na czas wyjazdu osób będących w podróży służbowej;

🔹 koszty związane z uzyskaniem wymaganych dokumentów wjazdowych;

🔹 rezerwacja noclegów;

🔹 koszty transportu, w tym zakup biletów lotniczych, kolejowych, autobusowych czy promowych, jak również opłaty związane z korzystaniem z samochodu w celu dotarcia na miejsce lub przemieszczania się na miejscu – obejmuje to opłaty za przewóz bagażu, wybór miejsca w samolocie, parkowanie, winiety czy korzystanie z płatnych dróg;

🔹 koszty związane z lokalnym przemieszczaniem się, czy to środkami transportu publicznego, czy samochodem służbowym.

✅ koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej w związku z udziałem w targach i organizacją wyjazdowych misji gospodarczych

W kontekście projektu wnioskujący ma możliwość organizacji misji gospodarczej na zewnątrz, której celem jest nawiązanie kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Taka misja może być skorelowana z uczestnictwem w:

🔹 targach specjalistycznych odpowiadających sektorowi gospodarczemu, w którym projekt jest realizowany, gdzie planowane jest stoisko narodowe lub

🔹 różnych targach branżowych lub konferencjach, które są zgodne z charakterem projektu.

Nie jest dopuszczalna realizacja misji gospodarczej, której jedynym celem jest prowadzenie rozmów, bez uczestnictwa w wydarzeniu targowym. Również nie dopuszcza się organizacji misji wyjazdowej bezpośrednio po udziale wnioskującego w targach, jeżeli dotyczy to tego samego wydarzenia targowego, w którym uczestniczył jako wystawca.

Wnioskujący ma także prawo do planowania kampanii promocyjnej związaną z jego udziałem w wydarzeniach targowych, zarówno jako wystawca, jak i w kontekście misji gospodarczej. Kampania promocyjna to zestaw działań marketingowych realizowanych w środkach masowego przekazu cyfrowego, skierowanych do określonej grupy odbiorców.

✅ koszty pośrednie (7% kwalifikowanych bezpośrednich kosztów projektu).

Koszty pośrednie rozliczane będą metodą ryczałtową i mogą wynosić 7% bezpośrednich kwalifikowanych kosztów projektu. W tej grupie kwalifikowanych wydatków można sfinansować, w ramach wsparcia de minimis, następujące koszty:

🔹 opłata tytułem rejestracji udziału w targach;

🔹 rezerwacja miejsca ekspozycyjnego podczas targów;

🔹 zamieszczenie w katalogu wydarzenia targowego;

🔹 przewóz i ubezpieczenie prezentowanych produktów;

🔹 bilety wstępu na imprezy targowe i towarzyszące im spotkania, takie jak kongresy, panele dyskusyjne czy warsztaty;

🔹 organizacja degustacji, prezentacji i wystaw produktów

Dlaczego takie wsparcie jest potrzebne?

W dobie globalizacji, przedsiębiorstwa nie mogą ograniczać się jedynie do rynku lokalnego. Ekspansja za granicę to szansa na zwiększenie sprzedaży, dywersyfikację rynków zbytu i minimalizację ryzyka. Jednak wchodzenie na rynki zagraniczne wiąże się z wieloma wyzwaniami – od barier kulturowych, przez różnice w prawie, po konieczność dostosowania produktów do lokalnych potrzeb.

Działanie „Promocja marki innowacyjnych MŚP FENG 2.25” daje przedsiębiorstwom narzędzia i wsparcie niezbędne do przekroczenia tych barier. Dodatkowo, w czasach, gdy wizerunek kraju pochodzenia może być ważnym czynnikiem decyzyjnym dla konsumentów i partnerów biznesowych, promocja Polski jako kraju innowacyjnego i konkurencyjnego jest niewątpliwie atutem.


Chcesz pozyskać wsparcie dla Twojej firmy w ramach FENG 2.25? Skontaktuj się z nami!

Email: [email protected] Telefon: 513 669 220